Vi förstår inte banksystemet?

Det slog mig härom dagen hur konstigt det är att 99% av människor är fullkomligt nöjda med att ge sina pengar till en komplett främling, så de kan investera det i ting och personer som de inte vet om eftersom de alltid har antagit att 'den bästa att göra. Naturligtvis nuförtiden är definitivt det bästa man kan göra - du får inte ens ett jobb utan en bankkonto dessa dagar. Men det fick mig att tänka - vi människor faktiskt förstår banksystemet?

Efter kollapsen av Northern Rock och stor bank Bo
Det är definitivt något fenomen i stora gatan banker som gör hela systemet verkar lite utom räckhåll. Till exempel en "hål i väggen" som ger dig pengar: "excellent!" Jag hör dig gråta - kom ihåg det är ditt egna pengar de är att du (något min fru skulle bara i åtanke ...)

Hursomhelst, avvika Jag ...

Grundtanken med hög street bank är att du sätter in pengar, de investerar det mesta och behålla resten i banken, investeringar tjäna pengar, de kan alltså betalar du ränta för privilegiet av att använda dina pengar. Det är gott och väl när allt går enligt planerna och de investeringar som görs bra: man får massor av pengar, bankerna är glad och du är nöjd. Baseras dock att hela detta system på grundläggande nivå av förtroende mellan kunden och banken, något som var helt underminerat under den senaste kraschen. Jag undrar vad skulle det ta för folk att sluta lägga sina pengar i banker - Jag säger inte att de ska, jag säger bara de kunde.

Jag antar att vad som är viktigt att komma ihåg är att 99% av invånarna arbetar traditionella banksystemet mycket väl: de behöver inte veta om det, de har bara att göra det. Men säger något mig att 1% av människor som får stucken är definitivt den 1% som är borta att de är pengar inte är säkrade hela tiden.

Mitt förslag: ett 20 minuters ekonomi lektion för alla innan de lägger sina pengar på banken, bara för att de inte kan hävda okunnighet om huset brinner ner!

No comments:

Post a Comment